Kecurangan masalah yang paling serius dan menyakitkan dalam perkahwinan. Walaupun pasangan suami isteri mengambil keputusan untuk bersatu kembali, namun sukar untuk pihak yang diduakan melupakan bayangan kecurangan lalu.

Si isteri/suami akan dihantui dengan pertanyaan: Siapa wanita/lelaki yang telah berjaya memikat hati suami/isteriku? Bagaimana penampilannya? Bagaimana suami/isteriku boleh tergoda dengan dia? Apalagi jika selama ini pihak yang berlaku curang itu tidak pernah mengabaikan tanggungjawabnya sebagai seorang suami/isteri dan ayah/ibu.

Pertanyaan pokok: Mengapa dia boleh berlaku curang? Ada berbagai-bagai alasan kenapa. Antaranya, budaya patriak cenderung membenarkannya atau menganggapnya sesuatu yang biasa bagi seseorang lelaki. Meskipun kaum lelaki pada dasarnya memiliki kecenderungan untuk berlaku curang, kaum wanita juga mempunyai dorongan untuk tidak setia pada pasangan, walaupun alasan masing-masing berbeza.

Kedua-duanya boleh berlaku curang apabila ada kekecewaan atau hal-hal yang diharapkan tidak dipenuhi pasangan. Mengikut sesetengah pakar psikologi, wanita yang tertekan dalam hubungan dengan suami, atau memiliki suami yang sangat menuntut tetapi kurang memberikan perhatian, boleh tertarik pada lelaki lain yang dapat memberinya perhatian. Jika diputuskan untuk berlaku curang, ia adalah kerana situasi dalam diri individu itu sendiri.

Oleh kerana sebab-musabab terjadinya kecurangan itu pelbagai, maka lelaki berpenampilan baik pun boleh melakukannya. Mungkin dia merasakan tiada lagi benda-benda baru dalam perhubungannya yang tenang dan harmoni itu. Wanita pun apa kurangnya, apalagi dalam era di mana dunia kerja begitu terbuka dan membuka peluang untuk selalu bersua dengan orang-orang baru yang menarik. Pokoknya, kecenderungan berlaku curang ada pada manusia, jadi masing-masing perlu menjaga sikap diri sendiri dan sentiasa berkomunikasi dengan pasangan.

Untuk mengelak dari terpikat pada lelaki atau wanita lain, diperlukan niat atau kesungguhan dari dalam diri. Jika dituruti perasaan untuk menjalin hubungan emosi mahupun fizikal, akan ada sesuatu yang harus dikorbankan, sama ada perasaan isteri/suami, anak-anak atau orang tua.

Masalahnya, jika benar pasangan kita berlaku curang, relakah kita memaafkan dan menerimanya kembali? Atau mengambil sikap “tiada maaf bagimu”? Jawapannya bukan pada orang lain tetapi pada si individu itu sendiri. Baik suami atau isteri, mereka perlu bersikap jujur dalam memahami situasi, mengerti diri sendiri dan pasangan. Apakah kecurangan itu sudah menjadi satu kebiasaan yang tidak boleh dielakkan? Apakah ini satu kesilapan yang memang sungguh dikesali pihak yang curang? Apakah dia memiliki banyak kualiti positif dibandingkan negatif?

Bila dipaksakan diri kita untuk kekal dalam satu perhubungan sementara pasangan yang lain sudah enggan, hubungan itu akan menjadi wadah neraka. Jika kita bersikap kepala batu, menolak sementara pihak yang lain sebenarnya amat kesal dan mahu berubah, kita sebenarnya juga tidak bahagia. Jadi, kita harus bersikap jujur untuk mengakui perasaan kita dan mengakui bagaimana sikap pasangan terhadap kita.

Kita juga harus sedari bahawa untuk menjalin hubungan seperti dahulu memerlukan waktu yang panjang. Luka akan menjadi parut dan parut mengambil masa yang lama untuk kembali reda wajahnya. Hal ini hanya akan berlaku jika anda sudah betul-betul memaafkan perbuatannya dan terus berusaha memperbaiki diri sendiri dan perhubungan kamu. Ingatlah saja hal-hal baik pada dirinya kerana mengingat hal-hal yang buruk hanya akan membuat anda sakit hati.